Haberler
Giresun Üniversitesi Engelsiz Üniversite Birimi, Özel Eğitim Bölümü ve Engelsiz Yaşam Topluluğunun ortaklaşa düzenlediği “Aile Paneli Serisi” etkinlikleri, toplumda engellilik konusundaki farkındalık düzeyini artırmak ve bu konuya hak temelli bir yaklaşım kazandırmayı amaçlıyor. Engelliliği yalnızca bir farkındalık veya yardım meselesi değil, bireylerin haklarının, eşit erişim olanaklarının ve sosyal modeller çerçevesinde ele alınması gereken bir konu olarak ele almayı hedefleyen bu etkinliklerin en önemlisi, engelli bireylerin ve ailelerinin kendi sesleriyle topluma hitap etmesine olanak tanıyor.

Serinin ikinci etkinliğinde, görme kayıplı bireylerin ve ailelerinin deneyimleri ele alındı. Etkinliğin moderatörlüğünü, Engelsiz Üniversite Birimi Koordinatör Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim ÇAKIR üstlendi. Panelde, katılımcılar arasında görme kaybı ile farklı deneyimleri olan Emin ŞAHİN, Fatma ŞAHİN ve Semanur ÖZDEMİR yer aldı. Engelli bireylerin eğitime erişimden toplumsal hayata dahil olmalarına kadar pek çok konuda yaşadıkları zorlukların dile getirildiği etkinliğe, Giresun Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü ile Giresun Belediyesi Meclisi’nden temsilciler ve bölgedeki sivil toplum kuruluşlarının üyeleri katılım gösterdi. Bu değerli katılımlar, engellilik konusunun yalnızca bireylerin mücadelesi değil, toplumsal ve kurumsal bir sorumluluk olduğunu bir kez daha ortaya koydu.

Eğitimde Karşılaşılan Engeller ve Fırsatlar
Fatma Şahin, liseye başlama sürecinde okul müdürünün “Sen okumasan da olur.” şeklindeki ayrımcı yaklaşımıyla karşılaştığını anlatarak, eğitime erişim konusunda engelli bireylerin maruz kaldığı önyargılara dikkat çekti. Semanur Özdemir ise benzer bir sorunla okul kaydı sırasında karşılaştığını belirtti, ancak Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarının (BEP) eğitimde engelli bireyler için büyük bir fırsat sunduğunu vurguladı.

Emin Şahin ise engelli bireylerin "acıların çocukları" olarak anılmasından rahatsız olduğunu ifade ederek, “Biz sadece zorlukları aşan kişiler değiliz; aynı zamanda başarılı bireyleriz.” dedi. Sesli kitaplar gibi teknolojik yeniliklerin, eğitimde erişilebilirlik açısından önemini vurguladı.

Çevresel Engeller ve Toplumsal Hayat
Panelde, çevresel engellerin de altı çizildi. Emin Şahin, Türkiye’de yalnızca görme engelliler için değil, tüm engelli bireyler için yaşamın zor olduğunu belirtti. Eşi Fatma Şahin ile birlikte ev içi yaşamda karşılaştıkları günlük zorlukları paylaştılar. Eşyaların yerini değiştirmeme alışkanlıklarının bir zorunluluktan doğduğunu ifade ederken, hayatın "müşterek" bir sorumluluk gerektirdiğini ve bireysel bağımsızlığın önemini vurguladılar.

Geleceğin Öğretmenlerine Mesajlar
Katılımcılar, geleceğin özel eğitim öğretmenlerine seslenerek tavsiyelerde bulundular. Emin Şahin, “Çocuklara şans verin ve pes etmelerine izin vermeyin. Onları her daim destekleyin.” dedi. Semanur Özdemir ise eğitimin, umudun ve dinlemenin önemine dikkat çekerek, “Okumanın faydalarını unutmayın, üniversite eğitimi her bireyin hayatında fark yaratır.” dedi.

Kapanış: Engellilik Perspektifine Hak Temelli Bir Yaklaşım
Panelin kapanışını yapan Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Yasemin Ertuğrul, Türkiye’nin engellilik alanında hala önemli eksikliklere sahip olduğunu belirtti. Ertuğrul, toplumsal farkındalığın yeterli olmadığını, bunun yerine hak temelli yaklaşımların ve kapsayıcı uygulamaların hayata geçirilmesi gerektiğini ifade etti. Ayrıca, engelli bireylerin toplumun tam ve eşit bireyleri olarak desteklenmesi için herkesin üzerine düşen görevi yapması gerektiğini vurguladı.

Bu panel, engelliliğin yalnızca bir farkındalık günü kapsamında yardım veya kutlama çerçevesinde değil, bireylerin hakları ve toplumsal eşitlik ekseninde ele alınması gerektiğini bir kez daha ortaya koydu. Engelli bireylerin kendi deneyimlerini anlatmaları, toplumsal algıyı değiştirmek ve daha kapsayıcı bir gelecek inşa etmek adına büyük önem taşıyor.